Suomen peliteollisuus on kolmanneksi suurin koko Euroopassa

Peliteknologioiden kehittäminen on ollut vuosien varrella suomalaisten erityisosaamista. Nykyään on päästy tilanteeseen, missä Suomen peliteollisuus on Euroopan kolmanneksi suurin. Suomen kaltaiselle pienelle valtiolle se on valtavan hyvä suoritus. Miten se on onnistunut ja miltä Suomen peliteollisuuden tulevaisuus näyttää?

Suomalaiset peliyritykset pyrkivät maailmalle

Monelle suomalaiselle ja ulkomaalaisellekin tuttuja peliyrityksiä ovat Rovio, Supercell, RedLynx, Remedy Entertainment sekä Bugbear Entertainment. Näistä varsinkin Supercell on ollut todellinen kansainvälinen menestystarina. Suomessa toimii peliyritysten lisäksi myös paljon pelikehitysharrastajia ja aktiivisia e-urheilijoita.

 

Suomen peliteollisuuden menestystarinan voidaan sanoa alkaneen vuonna 2015, kun julkaistiin useita menestyspelejä ja ala alkoi työllistää lisää osaajia. Sinä vuonna alan liikevaihto ylsi peräti 2,4 miljardiin euroon, mikä on 25 % ICT-liikevaihdosta. Vuonna 2017 Suomen jättipeliyritys Supercell onnistui tekemään 2,1 miljardin euron liikevaihdon.

 

Aikaisemmin Angry Birds -pelin suosiolla ratsastanut Suomen peliala nousi yhtäkkiä Euroopan kolmanneksi suurimmaksi. Suomen pelialan menestys on tuonut uusia mahdollisuuksia investoinneille, joka on kasvattanut Suomen pelimarkkinoita entisestään.

Millaisia pelejä Suomessa tuotetaan?

Suomalaiset peliyritykset ovat tuottaneet monenlaisia viihdyttäviä pelejä, joista suurin osa on fantasia- ja taistelupelejä. Esimerkiksi Supercellin vuonna 2012 julkaistussa Clash of Clans -menetyspelissä tavoitteena on rakentaa kyliä ja taistella muita klaaneja vastaan. Toinen hittipeli on ollut Brawl Stars, joka on viihdyttävä taistelupeli. Myös 10tonsin Tesla v. Lovecraft on kerännyt viime vuosina yleisöä, jossa myöskin taistellaan monsteriarmeijaa vastaan.

 

Perinteisten tietokone- ja konsolipelien lisäksi kasinopelit ovat olleet osana Suomen peliyritysten kehitystoimintaa. Niihin voi tutustua tarkemmin osoitteessa Suomennetticasino.com.

Pelialan osaajille on aikaisempaa enemmän kysyntää

Mitä enemmän Suomen peliala kasvaa, sitä enemmän peliosaajia tarvitaan. Yhdenkin videopelin luomiseen tarvitaan sekä teknologian osaajia että luovia graafikoita. Lisäksi tarvitaan työntekijöitä koordinoimaan kommunikaatioita kaikkien yrityksen osapuolien välillä. Tästä syystä Suomessakin voi opiskella pelialaa useassa yliopistossa ja sen voi ottaa lisäaineeksi esimerkiksi IT-kanditaatin rinnalle. Näin Suomeen saadaan lisää osaajia, jotka pitävät Suomen pelialan hyvässä kuosissa.

 

Uudet teknologian innovaatiot luovat uusia mahdollisuuksia pelialalla Suomessakin

Pelialalla menestyäkseen pitää pysyä teknologian nopeassa kehityksessä mukana. Tästä syystä suomalaisten peliyritysten luomissa uusissa peleissä näkyvät sekä uudenlaiset animaatioteknologiat että äänimaailmat. Lisäksi virtuaalilaseista on tullut osa pelimarkkinoita ja on vaikea löytää peliyritystä, joka ei olisi vähintäänkin testannut virtuaalitodellisuutta peleissään.

 

Mikäli suomalaiset peliyritykset onnistuvat kehittämään teknologista puolta parempaan suuntaan, on heillä mahdollisuus laajempaan kansainväliseen kilpailuun. Pelimarkkinoille hyppää mukaan jatkuvasti uusia yrityksiä, joten voi olla haastavaa pysyä menossa mukana. Suomalaiset ovat kuitenkin osanneet yhdistää peliteollisuuden hyvään liiketoimintastrategiaan, mikä on ollut Suomen peliyritysten menestyksen salaisuus.

Suomen peliteollisuuteen liittyy myös useita virheellisiä myyttejä

Peliala on ollut Suomessa jo 2010-luvun alusta kasvussa ja suomalaiset pelaavat myös itse ahkerammin kuin muut eurooppalaiset. Suomen peliteollisuuteen liittyy kuitenkin useita myyttejä, jotka on tärkeää kumota ennen kuin on liian myöhäistä. Ensinnäkin on väärin uskoa, että peliala olisi Suomen taloudelle uusi toivo, sillä peliteollisuus muodostaa Suomen taloudesta edelleen vain murto-osan. Peliala yksinään ei voi pelastaa Suomen taloutta.

 

Toisekseen kaikki Suomen peliyritykset eivät ole menestyneet ja nousseet kuumiksi kasvuyrityksiksi. Joukkoon mahtuu esimerkiksi supermenestyjiä, kuten Supercell ja Rovio sekä start up -peliyrityksiin, kuten Next Games. Mukana on myös erittäin vakaita peliyrityksiä, kuten Remedy. Suomen peliala on siis huomattavasti kirjavampi kuin ensisilmäyksellä saattaa luulla.

Yhteenveto

Suomen peliala on ollut kasvussa koko 2000-luvun ajan, mikä on nostanut suomalaiset peliyritykset kansainväliseen valokeilaan. Näyttää siltä, että ala tulee kehittymään tulevaisuudessakin.

 

VASTAA: Nykysuomi.com käyttää sekä automaattista, että manuaalista moderointia kommenttiosiossa. Jokainen vastaa omista kommenteistaan ja nykysuomi.com pidättää oikeuden moderoida asiatonta keskustelua tarpeelliseksi katsomallaan laajuudella.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.