Euroopan unionin lausunto: Järkyttynyt venäläisen Aleksei Navalnyin kuolemasta

Ulkoasiainedustajan Euroopan unionin puolesta antama julkilausuma Aleksei Navalnyin kuolemasta

Euroopan unioni on järkyttynyt venäläisen oppositiopoliitikon Aleksei Navalnyin kuolemasta, josta vastuussa ovat viime kädessä presidentti Putin ja Venäjän viranomaiset. Ilmaisimme ulkoasianneuvostossa syvimmän osanottomme hänen vaimolleen Julija Navalnajalle ja heidän lapsilleen sekä hänen perheelleen, ystävilleen ja kaikille niille, jotka työskentelivät hänen kanssaan Venäjän hyväksi.

Venäjän on sallittava, että Navalnyin äkillisen kuolemansa olosuhteista tehdään riippumaton ja avoin kansainvälinen tutkinta. EU pyrkii kaikin mahdollisin tavoin tiiviissä yhteistyössä kumppaneidensa kanssa saattamaan Venäjän poliittisen johdon ja viranomaiset vastuuseen sekä varmistamaan muun muassa pakotteiden avulla, että nämä maksavat teoistaan.

Ihmiset eri puolilla maailmaa ovat kokoontuneet yhteen kunnioittamaan Aleksei Navalnyin muistoa. Venäjällä viranomaiset yrittivät estää tällaiset kokoontumiset useissa eri paikoissa, ja useita satoja ihmisiä on pidätetty. Heidät on vapautettava välittömästi.

Navalnyi palasi rohkeasti Venäjälle sen jälkeen, kun hänet oli yritetty murhata Novitšok-hermomyrkyllä. Kyseinen aine on kielletty kemiallisten aseiden kieltosopimuksessa, jonka sopimusvaltio Venäjän federaatio on. Hän suoritti useita poliittisin perustein annettuja rangaistuksia Siperiassa sijaitsevassa rangaistuslaitoksessa, johon hänet siirrettiin eristyksiin muusta maailmasta. Hänen perheensä oikeutta tavata häntä rajoitettiin. Hänen asianajajiinsa on kohdistettu häirintää, ja kolme heistä on ollut tutkintavankeudessa lokakuusta 2023 lähtien.

Euroopan unioni on toistuvasti tuominnut mahdollisimman jyrkästi Navalnyin myrkytyksen ja kaikki poliittisin perustein häntä vastaan annetut tuomiot legitiimistä poliittisesta ja korruption vastaisesta toiminnasta, ja vaatinut hänen välitöntä ja ehdotonta vapauttamistaan. Se on toistuvasti kehottanut Venäjää pitämään huolta hänen turvallisuudestaan ja terveydestään ja ollut muun muassa yhteydessä Moskovan viranomaisiin tuloksetta.

Navalnyi osoitti koko elämänsä ajan uskomatonta rohkeutta ja omistautuneisuutta maataan ja maanmiehiään kohtaan sekä päättäväisyyttä korruptionvastaisessa työssään kaikkialla Venäjällä. Hänen sanomansa herätti vastakaikua monissa eri puolilla maata. Tästä syystä Putin ja hänen hallintonsa pelkäsivät häntä, myös Venäjän Ukrainaa vastaan käymän laittoman hyökkäyssodan ja maaliskuussa pidettävien Venäjän presidentinvaalien yhteydessä.

Navalnyin odottamaton ja järkyttävä kuolema on jälleen yksi merkki kiihtyvästä ja järjestelmällisestä sorrosta Venäjällä. Euroopan unioni toistaa Venäjälle esittämänsä kehotuksen vapauttaa välittömästi ja ehdoitta kaikki muut poliittiset vangit. Näihin vankeihin kuuluvat muun muassa Juri Dmitrijev, Vladimir Kara-Murza, Ilja Jašin, Aleksei Gorinov, Lilija Tšanyševa, Ksenija Fadejeva, Aleksandra Skotšilenko ja Ivan Safronov.

Lähde: europa.eu

3 thoughts on “Euroopan unionin lausunto: Järkyttynyt venäläisen Aleksei Navalnyin kuolemasta

• 20.2.2024 at 20:12
    Permalink

Tuskin Venäjä suostuu kansainväliseen tutkimukseen, kun siihen ei suostuttu kaasuputkien räjäytyksen tutkinnassakaan.
    EU on järkyttynyt tietysti, kun lännen värväämä poliittinen terroristi kuoli.

• 20.2.2024 at 20:43
    Permalink

Mies oli tarjolla Venäjälle globalistien käsinukeksi, joten parku on suuri, sillä lännen ”vatsastapuhujan nuket” surevat vain kaltaisiaan tekeleitä. Mutta EI kauan kuin poliittisista syistä. Mutta oletteko kuulleet edes yhtäkään nyyhkäisyä ukrainan kunnon kansalaisten eli tuttavallisemmin tykinruuan joukkokuolemasta, joka on vain silkkaa ”viihdeteollisuutta” noille kyrvänsyylille, joka tunkevat rahaa omiin taskuihinsa kuin kuin kehitysmaalaiset rahankuljetusauton levahduksen jälkeen tielle. Suomemnkin pikku-globalistit öösäävät suruta veronmaksajien rahaa ukrainaan ”hymänitäärisiin tekoihin”, joka hyödyttää vain ja AINOASTAAN heitä ITSEÄÄN. Sillä yksikään edes itxseään kunnioittava poliitikko EI revi killinkiäkään OMASTA perseestään edes omalle wanhalle äidilleen. PÄINVVASTOIN!!! Ja kokonainen itsensä ITSE alentanut länsimaailma VS muu maailma aikoo sotia ”torni takapuolessa” ilkialastomana kun kaikki perhehopeoita myöten on syydetty sinne minne EI aurinko paista! Niin eurooppa kuin ent. Yhdysvallat tekevät itsemurhaa pyyhkäisäkseen itsensä pois kartalta ja aivan ITSE, kun ”joukkue” kohottaa taistelutahtoa möykäämällä kuin koripallon yliopistojoukkue Venäjän karhun kaatoon. Ja tietenkin sen ”nahka” on jo jaettu ennen kuin ”Jumalan Henki liikkui pimeyden päällä”! Mutta Venäjän paras ase lienee kaikesta sen omasta ”tilpethööriostä” huolimatta SE, että jok,ikinen voitonvarma porskuttelija on kautta maailmanhistorian nähnyt sen vain olevan ”Andorra”, jossa EI mene kuin ”poronkusema”! Täällä lännessä mummot kohkaavat violetti tukkina fritsut kaulassa liki perse paljaana. Sitävastoin kuin Venäjän ”kauhulassa” mummot ovat leninin aikuiset sukkahousut jalassa kukkahame yllä ja istuen verannalla kalasnikov sylissä ja jaloissa kehrää ”kotikissan” virkaa hoitava ihkaoikea KARHU! Ja jos tämä on politiikkaa. Niin on sitten myös kuun kraaterit!!!

• 21.2.2024 at 07:55
    Permalink

Miljoona maahanmuuttajaa kehitysmaista Suomeen kun kokoomus ja stubb sitä suunnitteli kuulosti aikoinaan käsittämättömältä luvulta, mutta sehän toteutuu nopeammin kuin aavistin. EU kommunistit vihaavat kansallisvaltioita ja aikovat tuoda nyt vielä 75 miljoonaa lisää elätettäviä. Navalnyi olisi vastustanut kommunismia raivokkaasti.. ja ajanut kaikki värilliset takaisin låhtöruutuun. Omituista rotuvihaa kun kommunismi on syy tähän hulluuteen.

Reply

VASTAA: Nykysuomi.com käyttää sekä automaattista, että manuaalista moderointia kommenttiosiossa. Jokainen vastaa omista kommenteistaan ja nykysuomi.com pidättää oikeuden moderoida asiatonta keskustelua tarpeelliseksi katsomallaan laajuudella.