3 viihteen trendiä Suomessa vuonna 2020

Viihde elää digitaalisen kehityksen myötä valtavien myllerrysten keskellä. Jatkossakin on odotettavissa merkittäviä muutoksia kun esimerkiksi 5G-internet alkaa yleistyä ihmisten keskuudessa. Suurimmissa trendeissä on kyse viihteen kulutuksen uusista muodoista sekä uudenlaisista kanavista ja laitteista, joiden kautta viihteestä nautitaan.

Vanhemmat järjestelmät ovat hiljalleen korvautumassa uudemmilla vaihtoehdoilla, jotka sopivat paremmin uusiin ympäristöihin ja kuluttajien odotuksiin. Toisaalta on myös monia viihteen muotoja, kuten esimerkiksi videopelit, jotka ovat onnistuneet pysyttelemään pinnalla ja elävät eräänlaista renessanssikauttaan tuottaen enemmän tuloja kuin koskaan aikaisemmin.

Viihteen kysyntä kukoistaa

Viihteen maailmassa muutoksia tapahtuu monilla eri osa-alueilla, mutta yksi keskeinen asia on pysynyt ennallaan: ihmiset eivät ole valmiita luopumaan viihteestä. Vuonna 2020 edessä on kuitenkin monia vahvoja trendejä, jotka ohjailevat viihdetarjonnan kehitystä. Alla esitellään kolme esimerkkiä.

1.Videoiden suoratoistopalvelut

Kaikista viihteen suoratoistopalveluiden tuotoista videoiden osuus on yli puolet ja kysyntä on yhä kasvussa. Yhä useammat ovat valmiita maksamaan suoratoistopalveluista päästäkseen katsomaan haluamiaan TV-sarjoja ja elokuvia. Alan kolme jättiläistä ovat jatkossakin Netflix, Amazon ja Hulu, mutta markkinoille on noussut vähitellen varteenotettavia haastajia, kuten HBO Max, Viaplay ja Apple TV+. Suomessa Yle Areena on pitänyt pintansa suosituimpana suoratoistopalveluna.

Elokuvien lisäksi myös urheilun suoratoiston kysyntä on huipussaan. Tämän seurauksena SVOD eli tilattava videokirjastosisältö on kasvattanut suosiotaan etenkin urheilusisällön osalta. Tällaisessa palvelussa käyttäjä voi kirjautua palveluun ja saada siten pääsyn kaikkeen sen urheilusisältöön kiinteällä kuukausimaksulla. 

2. Striimattavat videopelit

Erilaisia pelejä on striimattu netissä jo vuosien ajan. Youtube, Twitch ja Mixer ovat olleet äärettömän suosittuja alustoja pelattavien pelien suoratoistoon ja erilaisten pelien pelaamista seuraavat miljoonat kiinnostuneet ympäri maailmaa. Striimausteknologiaa on hyödynnetty onnistuneesti myös nettikasinoiden live-kasinoilla, ja monet pelaajat nauttivat kasinopelaamisesta reaaliaikaisen videokuvan kautta, sillä se simuloi hyvin vakuuttavasti aitoa kasinoympäristöä. Moni suosittu hedelmäpeli sisältää nykyään innovatiivisia ominaisuuksia ja todennäköisesti striimattava sisältö tulee ennen pitkää yleistymään myös näissä.

Pelien striimauksessa ovat kuitenkin puhaltaneet uudet tuulet viime aikoina. Teknologian huiman kehityksen myötä videopelien suoratoistoon on nyt tarjolla uusia ja mielenkiintoisia palveluita, kuten Google Stadia ja Apple Arcade. Marraskuussa 2019 julkaistu Stadia on Googlen pyörittämä, pilveen pohjautuva pelialusta, joka kykenee suoratoistamaan videopelejä 4K-resoluutiolla jopa 60 fps kuvataajuudella. Syyskuussa 2019 julkaistu Apple Arcade on vastaavanlainen Applen laitteille suunnattu videopelien tilauspalvelu, joka on herättänyt käyttäjissä suurta mielenkiintoa.

Joidenkin arvioiden mukaan videopeleistä kertyvät tuotot ovat vuonna 2020 kaksinkertaisia vuoteen 2015 verrattuna. On selvää, että tuottoisat markkinat houkuttelevat apajille myös uusia toimijoita. Yhä useammat pelintarjoajat ja kehittäjät tekevät kuumeisesti töitä luodakseen alalla innovaatioita, joten vuodesta 2020 tulee taatusti mielenkiintoinen. 

3. 5G tekee tuloaan

Kauan odotettu 5G-internet on hiljalleen saapumassa, eikä mikään ole enää sen jälkeen entisellään. 5G:n odotetaan muovaavan kotiverkon, älypuhelinten ja viihteen käytön uuteen uskoon. Kaapeliverkkojen voittokulku alkaa hiljalleen hidastua ja vähitellen huippunopea internet mahdollistaa entistä modernimmat ratkaisut kodissa. 

5G-älypuhelimet tulevat myös tekemään jonkinlaisen läpimurron vuonna 2020. Suomessa ensimmäinen 5G-puhelin myytiin asiakkaalle heinäkuussa 2019. On arvioitu, että yhä useammat ovat valmiita sijoittamaan puhelimeen, joka tarjoaa salamannopean yhteyden ja sen kautta mahdollisuuden käyttää kehittyneempiä pilvipohjaisia teknologioita esimerkiksi videopelien pelaamiseen. 

Luonnollisesti 5G:n yleistyminen tulee vaikuttamaan viihteeseen kaikissa sen eri muodoissa. 4K-sisällön yleistyessä 5G mahdollistaa yhä nopeat latausnopeudet. Virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden noususta on pauhattu jo pitkään, mutta vaikuttaa siltä, että vihdoin 5G-verkon myötä niiden läpimurto on vihdoin lähempänä kuin koskaan.

Avoimia mahdollisuuksia uusille toimijoille

Jo asemansa vakiinnuttaneet viihteen parissa toimivat yritykset, kuten Twitch ja Netflix tulevat todennäköisesti säilyttämään asemansa vielä pitkään. Markkinat tarjoavat kuitenkin houkuttelevia mahdollisuuksia myös uusille toimijoille, ja etenkin 5G-verkon leviäminen avaa ovia aivan uudenlaisille mahdollisuuksille. On siksi erittäin todennäköistä, että vuoden 2020 aikana alkunsa saavat lukemattomat kiinnostavat projektit.

3 thoughts on “3 viihteen trendiä Suomessa vuonna 2020

  • 1.2.2020 at 22:03
    Permalink

    Minua pelottaa tämä nykymeno. Ennen vanhaan jos jäi ylimääräistä aikaa niin silloi levättiin tai sitten katsottiin televisiota… jos ei muuta keksinyt

    Nyky-yhteiskunnassa oletusarvoisesti kaikki ovat tavoitettavissa somella, e-malitse, tekstiviesteillä jne. Televisiosarjojen seuraaminen on muuttunut pakonomaiseksi mediapalvonnaksi. Ja työ- sekä muu elämä jää näiden varjoon.

    Kävin tässä viikolla lääkärin vastaanotolla. Odotin lähes kaksi tuntia mutta se oli tehokasta aikaa seurata muita ihmisiä. Poikkeuksetta aina kun ihminen tuli, hän istui ja sen jälkeen otti kännykän ja alkoi lääppimään lasia. Ja voi pojat, niitä ihmisiä oli paljon.

    Jos joku oliti tuonut pommin siihen huoneeseen, jättänyt sen lattialle ja kävellyt rauhassa pois, kukaan ei olisi edes huomannut sitä.

    Tämä lasin lääppiminen ja sielä sutuisinanäkyvien kuvien tuijottelu on kaikki pois omasta elämästä. Olenkin ihmetellyt jo pitkään että miksi seurata muiden elämää kun voi elää omaansa? Ihmiset jotka räpläävät multimediaa eivät ymmärrä että se aika on pois opiskelusta, parisuhteista, oman elinympäristön rakentamisesta, harrastuksista, kanssakäyisestä ihmisten kanssa jne.

    Joku varmaan sanoo että onhan some kanssakäymistä. Ei ole. On väärin kuvitella että tietotekniikka yhdistää ihmisiä. Tietotekniikka pitää ihmiset erillään. Se mahdollistaa kommunikaation, mutta se eristää ihmiset. Jo nyt on suuri joukko nuoria jotka eivät osaa puhua enää kunnolla. Ei ole ollut tarvetta kun on voinut kommunikoida lasia lääppien. Enkä edes viitsi sanoa mikä on sen määrä nuorista joka ei osaa enää kirjoittaa ymmärrettävästi.

    Reply
  • 2.2.2020 at 22:51
    Permalink

    Digitalisation myötä tekemisen paikka ja aika irtaantuvat toisistaan. On mahdollista hyödyntää parin tunnin odottelu esimerkiksi hoitamalla pankkiasioita, sopia perheen kanssa menemisistä, tehdä töitä etänä ja tietysti vain katsoa viihdettä tai kuluttaa aikaa somessa. Kaikki tämä onnistuu hienosti nykyään ”puhelimilla”.

    5G tulee tosiaan vaikuttamaan isosti tiettyihin käyttötapauksiin, kuten yhteyksien toimivuuteen massatapahtumissa ja nopeaa vastetta vaativassa käytössä. Kuitenkin kuluttajapuolta merkittävämpi muutos tulee tapahtumaan teollisuuden piirissä. 5G tulee mullistamaan täydellisesti tehtaiden toiminnan. Robottien ohjaus ja tehdas automaatio yleisesti voidaan hoitaa langattomasti 5G:n avulla.

    Reply

VASTAA: Nykysuomi.com käyttää sekä automaattista, että manuaalista moderointia kommenttiosiossa. Jokainen vastaa omista kommenteistaan ja nykysuomi.com pidättää oikeuden moderoida asiatonta keskustelua tarpeelliseksi katsomallaan laajuudella.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.