Suomalainen peliala on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosina – mikä on heidän salaisuus?

Ennen vanhaan Suomi tunnettiin ulkomailla ujona pienenä maana Venäjän rajalla, jonka asukkaat olivat ujoja ja joivat paljon. Nykyään tämä pitää oikeastaan vieläkin paikkansa, mutta lisäyksenä tähän olemme tulleet tunnetuiksi loistavien peliyritysten vuoksi. Tässä artikkelissa selvitämme mistä tämä johtuu ja paljonko tästä voidaan vielä kasvaa.

  • Lumipalloilmiö 

Yksi tärkeimmistä konsepteista tässä artikkelissa on lumipalloilmiö. Nopeasti kiteytettynä, se tarkoittaa tilannetta, jossa ilmiö kasvaa koko ajan vahvemmaksi ja isommaksi. Lumipalloilmiötä saattaa nähdä kaikenlaisissa tilanteissa, mutta yksi selvimmistä esimerkeistä löytyy kasinoalalta. Casino pelit löytyivät vielä noin kolmekymmentä vuotta sitten pelkästään perinteisistä pelikasinoista, eikä kukaan vielä tajunnut, että pian pääsisi myös nettikasinopeleihin. Ensimmäinen nettipokerisivusto perustettiin vasta 1998, mutta jo 2000-luvun alussa niitä oli tulvinut markkinoille sadoittain.

Ensimmäiset sivustot keräsivät hitaasti mutta varmasti pelaajia, kunnes lumipalloilmiö iski ja uusia pelaajia ja pelisivustoja tulvi markkinoille päivittäin. Toinen, hieman uudempi esimerkki on sähköautoilu. Vielä kymmenen vuotta sitten sähköautoilla tarkoitettiin ennemmin radio-ohjattavia leluautoja kuin oikeita kulkuneuvoja. Elon Musk raivasi tiensä markkinoille Tesla -yrityksellään ja nykyään – lumipalloilmiön ansiosta – koko autoiluala on sijoittamassa rahojaan ja muita resurssejaan sähköautojen valmistukseen.

  • Paljon korkeakoulutettuja ihmisiä

Suomessa moni päättää hakea korkeakoulun ohjelmaan ja tämä johtaakin siihen, että korkeakoulutettuja ihmisiä löytyy iso prosentti väestöstä. Etenkin videopelialalla tarvitaan paljon matikkaa ja logiikan ymmärrystä tuotteen eli pelin kehityksessä. Ilman korkeakoulutettuja ihmisiä tämä olisi tuskallisen vaikeaa, mutta Suomessa ollaan keskitytty monen vuoden ajan luomaan vakaan perustan juuri tälle.

Periaatteessa ilmainen koulutus madaltaa kynnystä, lisäten vuosittaisten korkeakouluhakemusten määrää. Joillakin aloilla on kuitenkin puutetta työntekijöistä – esimerkiksi lääkäreitä ja hoitajia tarvitaan yhä enemmän – ja saattaa olla että tulevaisuudessa jopa videopelialalla tullaan tarvitsemaan lisää tekijöitä ulkomailta, jos Suomesta niitä ei tahdo löytyä.

  • Teknologiaan keskittynyt kulttuuri

Kun elettiin 1980-luvua ja kylmät ja harmaat talvet tylsistyttivät väestöä, moni nuori suomalainen päättikin keskittyä silloiseen teknologiaan. Onkin totta, että esimerkiksi moni elintärkeä digitaalinen keksintö on suomalaisen kehittämä. Tunnetuin esimerkki on tietenkin Linus Torvaldsin Linux -käyttöjärjestelmä, joka on periaatteessa Windowsin ainut puhdas kilpailija (Applen Mac OS -käyttöjärjestelmä perustuu hyvin pitkälti Linuxiin).

Moni tunnettu suomalainen pelifirma saikin alkunsa 90-luvulla, kun 80-luvulla tekniikasta kiinnostuneet teinit olivat jo työikäisiä ja kykeneviä luomaan omia yrityksiä. Yksi isoimmista ja ensimmäisistä peliyrityksistä oli Housemarque -niminen yhtiö joka nykypäivänäkin kehittää aktiivisesti pelejä esimerkiksi uudelle Playstation 5 -alustalle. Housemarquen hitteihin kuuluu supersuosittu 1999 julkaistu Supreme Snowboarding, jota tämän artikkelin kirjoittaja pelasi aikoinaan aivan liikaa.

  • Nokia

Yksi Suomen tärkeimmistä ja tunnetuimmista yhtiöistä oli paljon mukana auttamassa suomalaisia peliyrityksiä 90- ja 2000-luvulla. Esimerkiksi Nokian tiilikivimallistoon kuuluvaan 3310 -puhelimeen mahtui noin 3 peliä, ja Nokia toivoi paljon saavansa yhteistyöpartnerin näille peleille Suomen sisältä. Näinä aikoina Nokian alihankkijoina löytyi esimerkiksi peliyritykset Rovio (mm. Angry Birds), Redlynx (mm. Trials -pelit), Bugbear (mm. Wreckfest) ja Sulake (mm. Habbo Hotel).

Housemarquen perustaja Ilari Kuittinen kuvaileekin tätä aikaa seuraavasti: “Siinä sai opetella asioita muiden ihmisten rahoilla”.

  • Videopelialan tulevaisuus Suomessa

Ainakin jos suomalaiselta kuluttajalta kysyy, niin pelejä ja siksi myös peliyrityksiä halutaan lisää. Suomalaiset panostavat taas viihteeseen, ja jos kaupan hyllyltä löytyy riittävän kiinnostava peli, se löytääkin varmasti tiensä kaupan kassiin. Kun kyseessä on erittäin teknisesti vaativa ala, on kannattavaa lyödä päät yhteen ja tuumata yhteisvoimin parhaimpia käytäntöjä ja uusia ideoita. Yhdysvalloista löytyy jo IT-maailman Mekka Silicon Valleyssa, mutta mitään peliyritysten omaa yhteisöä ei oikeastaan ole missään.

Suomesta voisi hyvin kehkeytyä tällainen kunhan vaan kiinnostusta löytyy. Aivan kuten kansantalouden oppitunneilla kerrotaan, parhaimpiin lopputuloksiin tullaan kun jokainen erikoistuu omalle alalleen. Saattaisi siis olla loistava idea jos Suomi panostaisi entistä enemmän pelialaan ja yrittäisi vakiinnuttaa paikkansa pelinvalmistusmaana. Metsäteollisuus kun ei viehätä yhtä paljon enää.

  • Yhteenveto

Tässä artikkelissa selvitimme miksi suomalaiset peliyhtiöt pärjäävät niin hyvin maailmalla, ja miten voimme tulevaisuudessakin nauttia näiden tuottamista hedelmistä. On selvää, että Suomessa ollaan hyviä luomaan hyviä ja innovatiivisia pelejä, mutta joskus tämä ei kerta kaikkiaan riitä. Tässä kohtaa moni isompi pelitalo on joutunut vaikeuksiin kun vanhat niin sanotut lypsylehmät ovat jo tulleet tiensä päähän. Paras esimerkki tästä on Rovio ja Angry Birds. Elämme tärkeitä aikoja, ja peliyhtiöiden päätökset tänään tulevat määrittelemään kuinka paljon menestystä tulemme näkemään huomenna. Peliyrityksiä löytyy kuitenkin nykyään niin montaa, että tämän ennustaminen on käytännössä mahdotonta.

2 thoughts on “Suomalainen peliala on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosina – mikä on heidän salaisuus?

  • 6.5.2021 at 14:52
    Permalink

    Hienoa että Linux mainitaan; viime aikoina on tapahtunut ihmeitä pelaamisen saralla Linux-alustassa. Valve joka on Steamin takana on laittanut useat Windows-pelit toimimaan napin painalluksella Proton nimisen teknologian kautta. Sony julkaisi juuri virallinen Linux-ajurin pleikkari 5 ohjaimelleen jne.

    Noista muista tärkeistä suomalaisista digitaalisista keksinnöistä voi mainita vaikka itse tekstiviestin (siis SMS, Matti Makkonen), IRC-protokolla (Jarkko Oikarinen) tai vaikkapa SSH (Tatu Ylönen).

    Kaikkia heitä ylistetään maailmalla mutta kotimaassaan heitä ei mainita oikein missään, heitä ei yleisesti tiedetä. IRCiin perustuu tänä päivänäkin kaikki nämä Whatsappit ja Signalit.

    Reply
  • 6.5.2021 at 23:05
    Permalink

    Myös pelit kuten Cities: Skylines ja Control kannattaa mainita. Kumpikin myynyt miljoonia. Entäpä Alan Wake ja Max Payne. Nythän mainetta niittää pelit Noita ja Baba Is You, jne.

    Sauna2000 saunanlämmitys-simulaattori myös tulossa 🙂 moyahorror.itch.io/sauna2000

    Reply

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.